مقالات

بررسی نیسان وانت آبی جنجالی

بررسی نیسان آبی

در همه‌ی دنیا خودروهای متنوعی برای حضور در ناوگان باربری مورد استفاده قرار می‌گیرند که بعضی از آن‌ها به دلایل مختلف و به خاطر ویژگی‌های خاصشان در این بازار ماندگار می‌شوند. نیسان وانت از این دسته خودروهاست.

در بررسی نیسان وانت ابتدا در مورد تاریخچه‌ی تولید این خودرو توضیحاتی می‌دهیم و بعد به سراغ ویژگی‌ها و دلایل حضور پررنگ این خودرو در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهایمان می‌پردازیم.

تاریخچه‌ی نیسان وانت

نیسان وانت یا همان وانت آبی خودمان، سومین نسل از نیسان جونیور است که از سال 1349 در ایران تولید می‌شود. از همان زمان نام شرکت تولید کننده بر روی این خودرو ماندگار شد. شرکت خودروسازی زامیاد، محل تولد این خودرو در ایران بود.

شرکت زامیاد نمونه‌های اولیه از نسل سوم نیسان پیکاپ را در طول سال‌ها با نام وانت نیسان زامیاد تولید می‌کرد. در سال 1361، نیسان جونیور از خط تولید کمپانی نیسان خارج شد و بعد از آن شرکت سایپا، تولید این وانت را تحت لیسانس نیسان آغاز کرد. این خودرو سال‌هاست که در ناوگان باربری کشور ما حضوری پررنگ دارد و جزیی از خاطرات نوستالژیک بسیاری از نسل‌ها شده است.

برای بررسی نیسان وانت ، در مورد ویژگی‌های طراحی و مشخصات فنی این خودرو صحبت خواهیم کرد.

طراحی ظاهری و داخلی نیسان وانت

نوشتن از طراحی ظاهری وانت کار خیلی سختی نیست چون اغلب وانت‌ها ظاهری تقریبا یکسان داشته و تفاوت آن‌ها در ابعاد و ریزه‌کاری‌های جزیی است. اما در بررسی نیسان وانت به اولین نکته ای که برمی‌خوریم رنگ این خودرو است.

تقریبا همه نیسان وانت را به رنگ آبی معروفش می‌شناسند اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این خودرو در رنگ‌های سفید، بژ، زرد و سبز هم تولید شده است اما اکثر خریداران به دنبال رنگ آبی آن هستند. گویا این رنگ آبی حکم شناسنامه را برای نیسان وانت دارد. در نگاه اول، جلو پنجره‌ی کشیده و بزرگ وانت نیسان به چشم بیننده می‌آید.

بررسی نیسان وانت

 خرید لوازم یدکی نیسان 

جلو پنجره‌ای با سه ردیف مستطیل‌های کوچک کنار هم، که چراغ‌های راهنمای این خودرو در آخرین مستطیل ردیف وسط قرار گرفته است. جلو پنجره‌ی عریض و طویل نیسان وانت به دو جفت چراغ گرد ختم می‌شوند که به صورت عمودی قرار گرفته و در طول سال‌ها ظاهرشان هیچ تغییر خاصی نکرده است.

برای بررسی نیسان وانت و کلا همه‌ی وانت‌ها باید به طول و عرض و ارتفاع آن‌ها هم اشاره کرد. چون در خودروهای باربری این مسائل نکات مهمی است که باید برای استفاده‌های مختلف مورد توجه قرار بگیرند. نیسان وانت با طول 4690 میلیمتر، عرض 1660 میلیمتر و ارتفاع 1650 میلیمتر، در زمره‌ی وانت بارهای بزرگ قرار می‌گیرد.

این خودرو با وزن 1740 کیلوگرم برای مدل دوگانه سوز و 1540 کیلوگرم در مدل بنزینی، ظرفیت 2100 کیلوگرم بار را دارد. البته که وانت نیسان زامیاد نشان داده تا 5000 کیلوگرم بار را هم به راحتی حمل می‌کند و صدایش در نمی‌آید! تقریبا هیچ نکته‌ی خاص دیگری در طراحی ظاهری نیسان وانت وجود ندارد.

کابین نیسان وانت هم مورد قابل توجه و برجسته‌ای ندارد. کابینی به غایت ساده که در طول سال‌های طولانی از زمان تولیدش ، هیچ گونه خلاقیت و تغییری در آن داده نشده است.

 فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی دولوکس کار

امکانات رفاهی وانت نیسان

یک نکته‌ی جالب و البته انتقادی نسبت به نیسان وانت این است که با وجود گذشت سال‌ها از تولید این خودرو، و با توجه به استقبال خریداران و کاربردی بودن این وانت برای صنف‌های مختلف، شرکت‌های زامیاد و سایپا هیچ تلاشی برای ایجاد تغییر در این خودرو نمی‌کنند.

در هر کجای دنیا به دنبال استقبال از یک محصول، شرکت تولید کننده تمام تلاشش را برای بهبود آن خودرو می‌کند تا اصول مشتری مداری و احترام به حقوق مصرف کننده را رعایت کند. اما شرکت‌های خودرو سازی داخلی کلا اعتقادی به این اصول ندارند!

داخل نیسان وانت

بررسی نیسان وانت نشان می‌دهد که تنها تغییری که در این وانت بعد از سال‌ها ایجاد شده، فرمان هیدرولیک است که شرکت زامیاد برای نمونه‌های جدیدش آن را در نظر گرفته است.

البته که این یک آپشن انتخابی است و در همه‌ی خودروهای تولیدی وجود ندارد! یک مورد جالب دیگر نداشتن کولر است که برای راننده‌هایی که در گرمای تابستان باید در خیابان‌های مختلف بار جابه جا کنند حقیقتا آپشنی ضروری است.

اما شرکت زامیا این ویژگی را هم به صورت آپشن انتخابی برای نیسان وانت در نظر گرفته است! اگر این موارد انتخابی را در نظر نگیریم، در واقع وانت زامیاد آپشن خاصی ندارد.

وانت نیسان زرد، رنگی که شاید کمتر دیده باشید.

همچنین بخوانید :بررسی ریو خودرویی بی دردسر و محبوب

مشخصات فنی نیسان وانت

پیش از پرداختن به بحث پیشرانه، در بررسی نیسان وانت ابتدا سایر مشخصه‌‌های فنی این خودرو را توضیح می دهیم. نیسان وانت زامیاد دارای فرمان ساچمه‌ای برگشت‌پذیر است.

اکسل جلو در همه‌ی مدل‌های این خودرو از نوع مستقل جناغی دوبل است. اما اکسل عقب برای مدل بنزینی از نوع اکسل صلب با فنر تخت، و برای مدل دیزلی از نوع اکسل صلب، چرخ ‌دنده‌ی هیپوییدی با ضریب انتقال 4:875:1 است.

یکی از مواردی که در مورد نیسان وانت مورد انتقاد قرار گرفته، پیشرانه‌ی ضعیف این خودرو است. در بررسی بخش فنی نیسان باید به این نکته اشاره کرد که این خودرو در دو مدل بنزینی و دوگانه سوز عرضه شده است. در ادامه تفاوت این دو مدل را بررسی می‌کنیم.

نیسان وانت بنزینی و گازسوز

سال‌های سال است که یک پیشرانه‌ی 4 سیلندر 8 سوپاپ با حجم 2.400 سی‌سی در زیر کاپوت نیسان وانت زامیاد جا خوش کرده است. این پیشرانه در مدل بنزینی توان تولید قدرت 100 اسب بخار را در دور موتور 4800 و گشتاور 190 نیوتن متر در 2400 دور در دقیقه را دارد.

این پیشرانه به صورت انژکتوری گازسوز هم ارائه شده که با همین حجم، قدرتی برابر با 90 اسب بخار و گشتاور 180 نیوتن متر را دارد.

نیسان زردبررسی نیسان وانت نشان می‌دهد که این خودرو مصرف سوخت نسبتا خوبی دارد. وانت زامیاد در مدل بنزینی 13 لیتر بنزین را در 100 کیلومتر می‌سوزاند. گیربکس وانت زامیاد بنزینی از نوع F4W81A است.

جعبه دنده‌ی این خودرو 4 دنده‌ی اصلی و یکی دنده‌ی کمکی دارد و کلاچ آن از نوع تک صفحه‌ی خشک است. سیستم تعلیق نیسان وانت بنزینی در قسمت جلو از نوع فنرپیچی با کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دو کاره است. این سیستم در قسمت عقب ترکیبی از فنر شمش و کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دوکاره است.

شرکت سایپا یک نمونه‌ی دیزلی از وانت زامیاد را هم به بازار عرضه کرده است. این پیشرانه‌ی دیزلی با حجم 2800 سی‌سی توان تولید قدرت 93 اسب بخار و گشتاور 225 نیوتن متر را دارد.

مدل وانت دیزلی زامیاد با مصرف سوخت گازوییل، 9 لیتر سوخت را در 100 کیلومتر مصرف می‌کند. در مدل دیزلی با تقویت همان گیربکس قبلی، تعداد دنده‌ها یکی اضافه شده و 5+1 دنده دیده می‌شود.

خرید لوازم یدکی پژو پارس

کلاچ وانت زامیاد دیزلی از نوع فشاری تک صفحه‌ی خشک با تنظیم هیدرولیکی است. سیستم تعلیق وانت زامیاد دیزلی در قسمت جلو، کمک فنر هیدرولیکی تلسکوپی دوکاره به همراه میله‌‌ی موج گیر است.

سیستم تعلیق این خودرو در قسمت عقب همانند مدل بنزینی، ترکیبی از کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دوکاره و فنر شمش است. در مجموع و با بررسی نیسان وانت در بخش فنی، به نظر می‌رسد که مدل بنزینی این خودرو، کمی قوی‌تر از مدل دیزلی آن است.

بررسی نیسان وانت

مشخصات نیسان دوگانه سوز

وانت نیسان z24 شرکت زامیاد انژکتوری در دو مدل بنزینی و گازسوز ارائه می شود و برای حمل بارهای سنگین مناسب است. این خودرو سالیان سال است که به عنوان یک خودروی محبوب در حمل بارهای سبک و سنگین استفاده می شود.

وانت دوگانه سوز نیسان از جمله خودروهایی است که بعد از نیاز سنجی طراحی و تولید شده است و برای صرفه جویی در مصرف سوخت وارد خط تولید شده است ولی نسخه ویژه این اتومبیل از جمله محصولات سایپا می باشد که به نظر می‌رسد با توجه به مشتری هایش یک محصول پرطرفدار خواهد شد.

خرید لوازم یدکی تندر نود

لیست مشخصات وانت نیسان دوگانه سوز سایپا

  • این خودرو پایه گازسوز است.
  • طول کلی این خودرو ۴۶۹۰ است.
  • عرض این خودرو  ۱۶۶۰ است.
  • ارتفاع این خودرو  ۱۶۵۰ است.
  • فاصله مرکز محور جلو تا مرکز محور عقب 2865 است.
  • وزن خالص وانت نیسان دوگانه سوز سایپا ۱۷۴۰ است.
  • وزن ناخالص G.V.W 3800
  • ظرفیت مجاز بار برای این خودرو در حدود ۲۱۰۰ تعیین شده است.
  • مصرف سوخت ویژه این خودرو ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
  • ظرفیت مخزن سوخت ۴۵ لیتر است.
  • نوع سوخت پایه گازسوز است.
  • نیسان وانت دیزلی

فضای داخل نیسان وانت

کابین خودرو بسیار تکراری و غیر خلاقانه است و در آن نوآوری زیادی بکار نرفته است. در ساخت داشبورد آن از مواد خشک پلاستیکی استفاده شده و بدون شک صداهای اضافی از آن شنیده خواهد شد، این مسئله را هنگام سواری نیسان ملاحضه خواهید کرد و بدون شک جزو ضعف های آن است. بکار بردن لوازم بی کیفیت به هیچ عنوان انتظارات مشتری را برآورده نمی‌کند.

صندلی‌های خودرو راحت نیست و در راه طولانی باعث نارضایتی سرنشینان خواهد شد. این خودرو از لحاظ امکانات بکار رفته در آن ضعیف عمل شده است. داخل نیسان دارای اتاقی کاملا خشک و تکراری است و از استاندارد خودروهای معمول به دور است.

خرید لوازم یدکی دینا پارت

نقد و بررسی موتور نیسان

نیسان زامیاد در انواع مختلف انژکتوری بنزینی، انژکتوری دوگانه سوز و دیزلی در بازار داخلی موجود است. مدل انژکتوری به موتور ۲۴۰۰ سی‌سی مجهز شده است که در نوع بنزینی و دوگانه‌سوز به ترتیب قادر به تولید ۱۰۰ و ۹۰ اسب بخار توان و ۱۹۰ و ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور می باشد.
ورژن دیزلی دارای موتور ۲۸۰۰ سی‌سی می باشد که توان تولید ۹۳ اسب بخار توان و ۲۲۵ نیوتن‌متر گشتاور را داراست. مصرف سوخت ورژن انژکتوری ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مدل دیزلی ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد. استاندارد آلایندگی هر دو نوع یورو۴ می باشد.

امکانات ایمنی نیسان وانت

سیستم ایمنی نیسان وانت زامیاد چندان مطمئن و قابل اعتماد به نظر نمی‌رسد. در بررسی نیسان وانت می‌بینیم که سیستم ترمزی یکسان در همه‌ی مدل‌ها استفاده شده است. وانت نیسان در قسمت جلو دارای ترمز دیسکی مجهز به ABS و EBD و در قسمت عقب مجهز به ترمز کاسه ای همراه با ABS و EBD است. ترمز دستی این خودرو هم از نوع مکانیکی روی کاردان است.

وانت زامیاد مجهز به یک سیستم تقویت ترمز بوستر نیز می‌باشد. با وجود این سیستم ترمز متنوع، عملکرد این سیستم وانت نیسان زامیاد به دلیل وزن بالای خودرو، خیلی مطمئن نیست.

این خودرو به همین دلیل تصادفات جاده‌ای زیادی دارد. باید به این نکته توجه کرد که وانت نیسان فقط 2 ستاره‌ی ایمنی دارد! این ضعف عملکرد هم باعث آسیب دیدن خود وانت می‌شود و هم باعث تصادفات جاده‌ای فراوانی می‌شود.

به دلیل محکم بودن بدنه‌ی وانت زامیاد ، برخوردش با هر خودرویی سبب آسیب‌های فراوان به آن خودرو می‌شود.

خرید قطعات گیربکس و موتور نیسان

بررسی نیسان وانت در برابر رقبا

در سال‌های اخیر در کنار وانت پیکان قدیمی، وانت بارهای متنوعی مانند وانت پراید و وانت آریسان به بازار معرفی شده است. پس از بررسی نیسان وانت و مقایسه‌ی آن با رقبا می‌بینیم که با وجود تفاوت بسیار زیاد این خودرو با رقبایش، همچنان بازار خرید و فروش نیسان آبی داغ ‌تر از دیگر وانت بارهاست.

وانت آریسان یکی از نمونه‌های جدید و تازه معرفی شده به بازار ایران است که امکانات رفاهی و فنی قابل توجهی دارد و با وجود اینکه قدرت چندان زیادی ندارد، اما از سوی بسیاری از افراد با مشاغل مختلف مورد استقبال قرار گرفته است.

بررسی نیسان وانت

وانت پراید هم با طراحی کابین خوب و قدرت پیشرانه‌ی قابل قبول، به دلیل اینکه توان حمل بار زیاد ندارد، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.اما در مورد وانت نیسان زامیاد با وجود اینکه قیمت این خودرو به نسبت امکانات نداشته اش! خیلی هم پایین نیست اما باز هم خریدار آن را به وانت‌بارهای مجهزی مانند آریسان هم ترجیح می‌دهد.

خرید لوازم یدکی زانتیا

دلیل این امر توان زیاد این خودرو برای حمل بار است که مشخصه‌ی قابل توجهی است. در همه‌ی زمینه‌ها به جز باربری هم از نیسان وانت زامیاد استفاده می‌شود. این خودرو را حتی در ناوگان آتش نشانی،حمل زباله و بسیاری ارگان‌های دیگر هم می‌بینیم که حضور بسیار فعالی دارد.

1 نظر در “بررسی نیسان وانت آبی جنجالی

  1. رضا گفت:

    واقعاً مطلب عالی بود بند حدود ۲۵ سال شاید بیشتر از زامیاد مدل ۶۲ تا الان یه دوگانه سوز دارم ولی خوب بود این نکته را ذکر می‌کردید که از لحاظ ایمنی صفر یا ۵۰ درصد زیر صفر وسایل به سال از کیفیت لوازم به کار رفته کم کمتر میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *