مقالات

بررسی خودرو پراید 141 و لوازم یدکی آن

پرايد 141

تاریخچه ساخت پراید 141

از تاریخ ساخت اولین مدل پراید به بازار داخلی تا اوایل دهده 80 هیچ تغییری در خودروی پراید مشاهده نشده بود تا این که در سال 1382 کمپانی سایپا، پراید صبا را تحت یک ورژن جدید از نو ساخت و پراید 141 را به بازار خودرو روانه کرد. در ادامه به بررسی پراید 141 خواهیم پرداخت.

با بررسی پراید141 متوجه می شوید در واقع اولین فیس لیفت شرکت سایپا است که به دلیل طراحی ناموزون صندوق عقب آن و داخل اتاقک خودرو ، چندان هم مورد توجه مشتری قرار نگرفت. پراید 141 فقط تا سال 1394 در خط تولید بود اما در دوران ساخت آن در 4 تیپ ساده، SL، SX و EX به بازار خودرو روانه گشت.

در سال 1381 شرکت سایپا به طراحی مجدد خودرو پراید پرداخت که به دنبال این طراحی شرکت سایپا، تفاوت پراید 141 با پراید معمولی را قسمتی از عقب و پشت این خودرو قرار داد و همچنین شیشه های پراید 141 تا لبه و کناره های صندوق بالا آمده است و می توان گفت که شیشه ها از پراید معمولی بزرگ تر شده است.

خرید لوازم یدکی پراید
لوازم یدکی پراید

پراید 141 از چه سالی هیدرولیک شد؟

پراید 141 از چه سالی هیدرولیک شد

مدل ساده تر خودروی پراید ۱۴۱ نخست در سال 1382 به بازار عرضه شد. این تیب ابتدایی و ساده فاقد هر گونه آپشن و امکاناتی بود و به علت اجباری نبودن استانداردهای ایربگ در آن دوره ، ایربگ هم نداشت.

نسل بعدی پراید 141 یعنی مدل های SX، EX، SL و SE از سال 1388 وارد بازار شدند که وجه تمایز آنها در آپشن‌هایشان بود. تیپ پراید SX 141 به آپشن ترمز ضدقفل مجهز شد و در این سال فرمان هیدرولیکی هم به آن اضافه شد. مدل EX پراید ۱۴۱ هم دارای ترمز ABS بود و هم فرمان هیدرولیک داشت، ولی تنها دارای یک ایربگ برای راننده بود.

تنها مدل پراید 141 SL دارای ترمز ضدقفل است و مدل SE، فول آپشن‌ترین پراید ۱۴۱ بود که هم ترمز ABS دارد و هم به فرمان هیدرولیک و دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو مجهز است.

خرید مطمئن از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی دولوکس کار

ساخت خودرویی لیفت بک

ساخت خودرویی لیفت بک

شرکت سایپا می خواست با ساخت این خودرو به سمت ساخت یک خودرو لیفت بک برود و به همین خاطر است که این خودرو شباهت زیادی به خودرو های لیفت بک دارد اما در اصل این خودرو را می توان یک سدان شهری کوچک در نظر گرفت.


همچنین بخوانید: آشنایی با لوازم یدکی دینا پارت

شکل چراغ ها و سپر

در این خودرو در جلوی خودرو فرم و شکل سپر و چراغ ها نیز تغییر کرده و چراغ ها از حالت کدری در آمده است و شفاف تر و روشن تر شده و به نوعی به حالت کریستالی در آمده است. در جلو پنجره ی خودرو هم تغییر کوچکی ایجاد شده و به خاطر تغییر در قسمت عقب خودرو زه ها نیز تغییر پیدا کرده و پنجره های مثلثی عقب خودرو نیز با پراید معولی تفاوت دارد.

رینگ های آلومینیومی

یکی از ویژگی هایی که زیبایی این خودرو را بالا می برد این است که پراید 141 اولین پرایدی بوده است که روی آن رینگ های آلومینیومی نصب کرده اند.

(LBE) و (DLX)

پراید 141 در ابتدا به صورت (ال بی آی) تولید می شد در این مدل به دلیل قدیمی بودن بیشتر قطعات و لوازم یدکی آن از کره وارد می شد و لازم به ذکر است که بگوئیم روی این مدل پراید 141 فرمان هیدرولیک و ایربگ و لامپ نشان دهنده آمپر خودرو نصب نمی شد .

این از نقاط ضعف این مدل پراید بشمار می رفت اما رفته رفته در سال 1385 مسئولان شرکت سایپا دست به ساخت پراید 141 این بار از مدل (دی ال ایکس) شدند که در آن تعدادی از نقص هایی که در مدل قبلی بود از قبیل چراغ آمپر به خودرو اضافه گردید و مدل سپر نیز تغییر کرد.

پراید 141 در مدل (ال بی آی) از نوع خودرو های کاربراتی بود اما در مدل جدید این خودرو از نوع انژکتور تولید می گردد که باعث کاهش مصرف خودرو و بهبود عملکرد خودرو در سر بالایی ها می شود و همچنین استهلاک خودرو را کاهش می دهد و باعث شده است که یک خودرو ارزان سوار شویم.


برای خرید لوازم یدکی تیبا کلیک کنید

طراحی داخل پراید ۱۴۱

طراحی داخل پراید ۱۴۱

اگر طراحی داخلی پرایدهای تیپ X100 را با مدل های پرایدهای نسل اول یعنی پراید صبا و پراید نسیم مقایسه نماییم، به صورت کامل بین آنها تفاوت وجود دارد. خطوط و لاین های صاف و مستقیم در طراحی داخلی مدل های جدید پراید کامل حذف شده است و به خطوط منحنی بدل شده است.

این مدل طراحی داخلی نخست در پرایدهای ۱۴۱ اجرا گشت و سپس به مدل‌های پراید ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۵۱ رسید. قسمت داشبورد و همچنین قسمت های روی در از ابتدا طراحی گشت تا علاوه بر تغییر در ظاهر آن، تغییراتی در طراحی داخلی نیز صورت بگیرد. ولی به خاطر بکارگیری پلاستیک خشک، کابین پراید ۱۴۱ بسیار بی‌کیفیت از آب درآمد.

داخل ماشین پراید ۱۴۱

داخل ماشین پراید ۱۴۱

قسمت های داخلی پراید 141 در خیلی موارد شبیه پراید 131 می باشد. در اصل این تیپ طراحی داخلی جدید داشبورد شرکت سایپا از این مدل 141 شروع شد و سپس به باقی تیپ های خودرو پراید نیز منتقل گشت. بکارگیری خطوط منحنی زیاد و دریچه‌های تهویه مدور نمونه ای از مهم‌ترین تمایز بین این داشبورد با سایر مدل‌های خطی و ساده قبلی می باشد.

از نظر ارگونومی و فضای داخل هم شرایط خوبی دارد و با توجه به ابعاد بدنه 141 و قیمت این خودرو می‌توان به آن نمره قبولی را اعطا نمودداد، ولی از نطر کیفیت پایین کابین، تمام این نکات مثبت زیر سوال می رود.

در حقیقت جنس مواد بکارگرفته شده به قدری ضعیف است که روی پارامتر زیبایی ظاهری آن هم تاثیر منفی می گذارد و مونتاژ بد قطعات نیز از جمله نقاط ضعف این خودرو محسوب می شود. سر و صدای طاقچه عقب یکی از عیوب این خودرو می‌باشد که البته با کمک تعویض قطعات فابریک و نگهدارنده‌ها این مشکل تا حدی برطرف می شود. همچنین نفوذ آب به داخل صندوق عقب یکی دیگر از مشکلات داخل کابین 141 است که در نسل بعدی 141 این مشکل رفع گردید.

نقاط ضعف پراید 141

  • خودروی از رده خارج
  • پایین ترین سطح امکانات ایمنی و رفاهی
  • پیشرانه کم بازده و قدیمی
  • کیفیت بسیار پایین ساخت
  • فرمان,سیستم تعلیق و ترمز ضعیف
  • نامناسب برای رانندگی در جاده
  • فضای کم کابین و بار
  • مشکل صندوق عقب پراید 141
  • مشکل سقف پراید 141
  • نقص در داشبورد
  • مشکل در امنیت پراید 141

مشکل صندوق عقب پراید 141

این نوع پراید در بخش صندوق عقب خود ، بسیار ضعیف می باشد. وقتی قرار باشد از نقص های پراید 141 صحبت کنیم، توجه افراد فورا به صنوق عقب آن معطوف می شود.

این مدل پراید به علت همین نقص در میان سایر مدل های پراید،  از محبوبیت کمتری برخوردار می باشد. نکته جالب اینجا بود که اکثر خریداران هم از قسمت صندوق عقب آن گلایه دارند.

مشکل آب بندی صندوق عقب این خودرو بسیار جدی است که بیشتر متوجه سال های اولیه ورود آن به بازار می شود. ظاهر پراید 141 در ابتدای ساخت و عرضه چنان بود که فرض می شد صندوق عقب آن جادار به نظر برسد.

بسیاری از مردم دقیقاً به همین دلیل، خواستار خرید آن شدند، اما طولی نکشید که مشخص شد این خودرو به لحاظ آب بندی، به ویژه در قسمت صندوق عقب از بقیه مدل های پراید، چند قدمی عقب تر است. همان طور که گفتیم، این مشکل بیشتر در سال های اولیه تولید این خودرو به چشم می خورد و در حال حاضر از این لحاظ، مشکل کمتری دارد.

بررسی پراید 141

بررسی پراید 141 و مشکل داشبورد آن

جنس بکار رفته در داشبورد پراید 141 بسیار ضعیف و بی کیفیت است. در مقابل مدل های جدید سایر خودرو های تولیدی شرکت سایپا بسیار بی کیفیت تر و شکننده تر می باشد و در مقابل آفتاب و سرمای شدید به هیچ وجه مقاومت لازم را ندارد.

پراید 141 و مشکل رانندگی آن

وزن پایین خودرو پراید 141 و کیفیت و نامرغوبی قطعات بکار رفته در مدل های ابتدایی آن باعث می شود که رانندگی با آن با مشکلاتی روبرو شود. مشکل سر و صدا در قسمت عقب خودرو از دیگر مشکلاتی است که روی رانندگی با آن تاثیر می گذارد.

بررسی مشکل امنیتی خودرو پراید 141

این خودرو در تجهیزات امنیتی بسیار ضعیف عمل کرده است. البته این نواقص بیشتر در مدل های اولیه این خودرو مشاهده می شد. در ورژن های بعدی پراید 141 این خودرو مجهز به قطعات امنیتی مناسبی از قبیل فرمان هیدرولیک، کیسه هوا و ترمز ضد قفل ABS شد.

نقاط قوت پراید 141

  • استهلاک پایین
  • قطعات در دسترس
  • مناسب برای داخل شهر

لوازم یدکی پراید 141

برخی لوازم یدکی بکار رفته و مشخصات فنی خودروی پراید 141 به شرح زیر است:

 مشخصات عمومی پراید 141

طول 3935 میلیمتر
عرض 1605 میلیمتر
ارتفاع 1455 میلیمتر
فاصله بین محور چرخ عقب و جلو 2345 میلیمتر
فاصله چرخهای جلو 1405 میلیمتر
فاصله چرخهای عقب 1385 میلیمتر
ظرفیت سرنشین 4
فاصله تا سطح زمین 160 میلیمتر
حجم باک 37 Lit
حداقل شعاع گردش 4.55 متر

مشخصات فنی پراید 141

مدل M13NI
نوع 4-Cylinder, in line, SOHC
کورس و قطر سیلندر 71.083.6
حجم موتور  1323  cc
نسبت تراکم 9.7:1
سیستم سوخت رسانی Injection
حداکثر قدرت 62.5/5000   hp/rpm
حداکثر گشتاور 103/2800  Nm/rpm
ظرفیت روغن موتور با فیلتر 3.4 lit

سیستم انتقال قدرت پراید 141

نوع کلاج تک صفحه‌ای خشک با فنر خورشیدی
گیربکس 5 دنده
دنده 1 با نسبت 3.454
دنده 2  با نسبت 1.944
دنده 3 با نسبت 1.275
دنده 4 با نسبت 0.861
دنده 5 با نسبت 0.692
دنده عقب با نسبت 3.583

همچنین بخوانید: بررسی پراید ، خودرویی رکورد دار در ایران


مهم ترین قطعات یدکی پراید 141

پراید 141 دارای یک کیسه هوای راننده است. البته یک کیسه هوا بسیار کم است. ولی این اتومبیل در زمان ساخت هم دارای مشکلاتی بوده است! البته در برخی مدل های این نوع خودرو از دو کیسه هوا شده است.  از قطعات عالی این خودرو که در آن به کار رفته می توان به ترمز ضد قفل آن اشاره داشت.

یکی از نواقصی که این خودرو با آن مواجه است، قابلیت فرمان و هدایت پذیری آن می باشد. این سیستم در این خودرو به شکل دستی وجود دارد که با هنوز الکترونیکی نشده، همین دلایل باعث شده است تا بتوان از بسیاری خودرو های تولید داخلی ایراد گرفت.

سیستم تهویه مطبوع این خودرو البته بهتر از سایر مدل ها می باشد. این سیستم دستی کار می کند. البته درست است که سیستم تهویه مطبوع دستی می باشد ولی طراحی آن جدید است.

تنها سیستم صوتی که پراید 141 پشتیبانی می کند ساعت دیجیتال آن می باشد. البته در پراید 131 و پراید 111 نیز همین مسئله وجود دارد.

اکنون اگر پراید دارید و به دنبال لوازم یدکی پراید اصل و با کیفیت ایرانی و کره ای برای خودروی خود هستید ما مفتخر هستیم در فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی دولوکس کار تا لوازم دیناپارت و دیناتک را به شما ارائه بدهیم و لبخند رضایت را روی چهره شما داشته باشیم و این باعث شادی ماست.

دیدگاهی در مورد “بررسی خودرو پراید 141 و لوازم یدکی آن

  1. طرفدار باران کوثری از 2 بهمن 99 برای همیشه گفت:

    بیشتر پراید ها فقط به درد داخل شهر میخوره
    #پراید_قاتل_انسان ها

    1. shop manager گفت:

      سلام بله با شما هم نظر هستم ولی داخل شهر ماشین کم هزینه ای هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *